Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa sieci wodociągowej w miejscowościach Borowa Góra i Wólka Krowicka – SUW”
GPS.6220.14.2025 Lubaczów dnia, 10.12.2025 r.
Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania
Na podstawie art. 61a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2025 r. poz. 1691) w związku z art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r.
o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz
o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 ze zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.10.2025r. (data wpływu do tut. Organu – 17.11.2025 r.) Gminy Lubaczów, działającej przez pełnomocnika Pana Janusza Cebulaka
– reprezentującego firmę „REIN” Sp. J., A. Cebulak, J. Cebulak z siedzibą w Rzeszowie przy ul. Staromiejskiej 75 w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa sieci wodociągowej w miejscowościach Borowa Góra i Wólka Krowicka – SUW”,
postanawiam
odmówić wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa Sieci wodociągowej w miejscowości: Borowa Góra, Wólka Krowicka – SUW” z uwagi na to, że planowana inwestycja nie kwalifikuje się do przedsięwzięć wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 z późn. zm.), jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Uzasadnianie
Wnioskiem z dnia 17.10.2025 r. (data wpływu do tut. Organu – 17.11.2025 r.) Gmina Lubaczów, działająca przez pełnomocnika Pana Janusza Cebulaka, reprezentującego firmę „REIN” Sp. J., A. Cebulak, J. Cebulak z siedzibą w Rzeszowie przy ul. Staromiejskiej 75 zwróciła się do Wójta Gminy Lubaczów o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa sieci wodociągowej
w miejscowościach Borowa Góra i Wólka Krowicka – SUW”.
Po analizie przedłożonego wniosku wraz z załączoną dokumentacją tut. Organ stwierdził, że wniosek pod względem formalnym spełnia wymogi art. 74 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Przekazana dokumentacja zawiera dane pozwalające na ocenę charakteru planowanego przedsięwzięcia oraz na ustalenie, czy zachodzą przesłanki do wszczęcia postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Przedsięwzięcie obejmuje budowę sieci wodociągowej na odcinku Bobrowa Góra – Wólka Krowicka – SUW. Planowane połączenie infrastruktury wodociągowej obsługiwanej przez dwa odrębne ujęcia (SUW Mokrzyca oraz SUW Wólka Krowicka) zapewni możliwość dwustronnego zasilania w wodę, co w konsekwencji podniesie niezawodność systemu oraz bezpieczeństwo dostaw wody pitnej w obszarze Gminy. Zakres przedsięwzięcia obejmuje wykonanie sieci wodociągowej rozdzielczej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, taką jak hydranty czy zasuwy, na odcinku niezbędnym do realizacji zamierzonego celu.
W ramach inwestycji przewiduje się:
- ułożenie ok. 5,0 km podziemnych rurociągów wodociągowych PE średnicy zewnętrznej 160 mm, łączących sieć SUW Mokrzyca z ujęciem wody SUW Wólka Krowicka;
- montaż 6–10 hydrantów oraz ok. 4 skrzynek zasuw zlokalizowanych w głównych węzłach sieci wodociągowej;
- doprowadzenie wody ze stacji uzdatniania do obszarów Gminy charakteryzujących się dotychczasowym, niewystarczającym ciśnieniem.
Analizowany teren obejmuje głównie obszary niezabudowane, w tym drogi gminne o nawierzchni gruntowej i żwirowej, położone w sąsiedztwie gruntów rolnych (łąki, pastwiska, użytki orne). Na części odcinka sieć przebiegać będzie w pobliżu terenów leśnych, natomiast w końcowym fragmencie – w rejonie rzeki Lubaczówki – przez tereny łąkowe i pastwiskowe. Gleby na tym obszarze to w dominującej mierze grunty klasy V, a jedynie w bezpośrednim sąsiedztwie rzeki występują grunty klasy III. Zgodnie z dostępnymi danymi obszar inwestycji nie jest zagrożony powodzią, poza strefą przekroczenia rzeki Lubaczówki oraz częściowo na terenie ujęcia wody w Wólce Krowickiej. Przekroczenie rzeki zostanie wykonane metodą bezrozkopową – przewiertem sterowanym, co eliminuje ingerencję w koryto i strefy brzegowe. Zaprojektowana sieć jest konstrukcyjnie całkowicie szczelna, odporna zarówno na infiltrację, jak i eksfiltrację, co umożliwia jej lokalizację również na terenach o okresowym ryzyku zalewowym.
Istniejące stacje uzdatniania wody nie posiadają wyodrębnionych magistrali wodociągowych; po wyjściu poza teren działek SUW rurociągi mają charakter sieci zaopatrującej zabudowę położoną w najbliższym sąsiedztwie. Z tego względu projektowane rurociągi o średnicach nieprzekraczających DN160 mm nie mogą zostać zakwalifikowane jako magistrale wodociągowe i nie pełnią funkcji typowych dla sieci magistralnych.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 71 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, obowiązek uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dotyczy m.in. rurociągów wodociągów magistralnych do przesyłania wody oraz przewody wodociągowe magistralne doprowadzające wodę od stacji uzdatniania do przewodów wodociągowych rozdzielczych, z wyłączeniem ich przebudowy metodą bezwykopową.
Przedłożona Karta Informacyjna Przedsięwzięcia jednoznacznie wskazuje, że rozpatrywana inwestycja:
- nie obejmuje budowy rurociągów magistralnych,
- nie pełni funkcji przesyłowych,
- ma charakter sieci rozdzielczej, której średnice mieszczą się w typowych wartościach dla sieci lokalnych.
W świetle powyższego oraz biorąc pod uwagę § 3 ust. 1 pkt 71 ww. rozporządzenia, planowane przedsięwzięcie nie mieści się w katalogu przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. dla tego rodzaju inwestycji nie jest wymagane uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W związku z powyższym tut. Organ stwierdził, że przedłożony wniosek dotyczy przedsięwzięcia, które z uwagi na skalę, parametry techniczne oraz funkcję – nie podlega procedurze oceny oddziaływania na środowisko. Tym samym nie istnieją podstawy prawne do wszczęcia postępowania zakończonego wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Wobec braku podstaw materialnoprawnych do prowadzenia postępowania w sprawie decyzji środowiskowej tut. Organ stwierdził, że złożony wniosek dotyczy przedsięwzięcia, które – z uwagi na skalę, parametry techniczne i funkcję – nie podlega procedurze oceny oddziaływania na środowisko. Tym samym nie istnieją podstawy prawne do wszczęcia postępowania zakończonego wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zgodnie z art. 61a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, jeżeli postępowanie nie może być wszczęte z innych uzasadnionych przyczyn, organ wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania. W orzecznictwie (m.in. wyroki WSA w Poznaniu z 6.09.2012 r., IV SA/Po 332/12, oraz WSA w Gdańsku
z 21.11.2012 r., I SA/Gd 1009/12) przyjmuje się, że za taką „inną uzasadnioną przyczynę” uznaje się m.in. bezprzedmiotowość postępowania, występującą wtedy, gdy uzyskanie decyzji nie jest wymagane przepisami prawa, a organ nie posiada kompetencji do wydania jej w danej sprawie.
W niniejszym przypadku zachodzi właśnie taka okoliczność: inwestycja nie należy do przedsięwzięć wymienionych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839 z późn. zm.), a tym samym nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Brak jest więc przedmiotu postępowania, które mogłoby zostać wszczęte.
Zgodnie z art. 61a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego odmowa wszczęcia postępowania następuje w drodze postanowienia.
Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak w sentencji.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu, w terminie dni 7 od daty j ego doręczenia za pośrednictwem tutejszego Organu.
W trakcie biegu terminu do wniesienia zażalenia strona może zrzec się prawa do wniesienia zażalenia wobec tutejszego organu, który wydał postanowienie.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia zażalenia przez ostatnią ze stron postępowania, postanowienie staje się ostateczne i prawomocne.
Wójt
Wiesław Kapel